Çevresindeki kötülüğü dönüp dolaşıp hep insan kalitesi düşüklüğüne bağlayanlarla karşılaşmışsınızdır. Bu görüşe bakacak olursak, devlet, toplum, iktisadi düzenimiz bir yana, insan kalitesi yükselmedikçe sorunlarımız sürecek, yaşantımız ‘çoğunluğu kalitesiz insanlarımız’ yüzünden hepimize zehir olmaya devam edecektir. Habire “Her işin başı eğitim! O da bizde yok!” deme alışkanlıkları vardır. Bunlara “Biz adam olmayızcı”lar adını takmışımdır.
Bir şeyin kalitesi, istenen özelliklerin ne derecede karşıladığyla anlaşılır. İnsan kalitesi de öyle. İstenen özellikleri ne düzeyde sağlıyor? Fakat insanlarda istenen özellik say sayabildiğince: Bilgili, dürüst, becerikli, adil, cesur, duyarlı, düzenli, alçakgönüllü, sabırlı, sorumluluk alan... Bunların tümünde eksiksiz olunabilir mi? Bıraktım eksiksiz olmayı, tümünde birden ortalama insandan üstün olmak kolay mı? Değil. Her birimiz her şeyde arzulanan düzeye erişemeyiz. Üstelik yaşamın her alanını düşünürsek ve toplum biçiminde yaşayacaksak, insanın kalitelisinin de çok sayıda başka kaliteli insana gerek duyduğu açıktır. Issız adalarında tek başlarına yaşayan, barınak, su ve hindistan cevizi ile yetinen Robinson Crusoelar mıyız biz?
Haydi bazı bakımlardan kaliteli insanı bulduk diyelim. Kötüye giden işler nasıl binbir nedene dayanırsa,
iyiye gidiş de pek çok doğrunun bir araya gelmesini gerektirir. Bu doğrular
arasında, elinden iş gelen, aklı belirli işlere diğerlerinden daha çok eren
kaliteli insanları bulmak elbette vardır. Fakat bu insanların gerek duyacağı
araçları sağlayabilecek, söylediklerini uygularken karşılaşılacak sıkıntıları göğüsleyip adil biçimde dağıtacak, yoksunluklara yeterli süre dayanabilecek düzeni
kavgasız gürültüsüz yürütecek topluluk olmak kolay mıdır? Bunun ötesinde bir şey daha: iyi eğitim öğrencide sabır ve özveri gerektirir. Eğitim almaya, iyi eğitimli olmaya özendirmeden bunları nüfusun çoğunluğunda yaratabilir misiniz?
Sorunlardan kurtulmada ortam, toplumsal iklim ve kültürün payını bana kalırsa ihmal
etmekteyiz. Çünkü bunları düşünmek zorumuza gider. Ayrıca değiştirilmeleri çok
zaman ve çaba ister. Bir de kalite insanları bulup her şeyi onlardan
beklerken peşlerine takılmak için fazla gayret etmemiz gerekmez, üstelik hızla
sonuç alacağız ve olumsuzluklardan sorumlu olmayacağız diye rahatızdır. Nasıl
olsa “Elle gelen düğün bayram” dır. Oysa
o kalite insanlar, etkilerini ancak uygun koşullarda gösterebilir. Bu
koşulların ne olduğunu, ortam, iklim, kültür üçlemesi ile anlayabiliriz.
Ortam, öncelikle toplum
yaşantımızın geçtiği çevredir, sonra da orada kendi koyduğumuz kurallar. Doğa,
nüfus ve yoğunluğu, coğrafya, yapılar gibi kalıcı varlıklar ile yasalar,
yönetim biçimi, piyasa işlemleri gibi ilişkileri belirleyen kurmaca konular
ortamı tanımlar. Bunlar sorunlarımızın zemininde önemli rol oynar. Ne kadar
kaliteli insanı toplarsanız toplayın doğanın izin vermediği işleri, büyük emek
verilmeden, uygun teknolojilerin yüksek maliyetlerine katlanmadan
gerçekleştiremez, kırıp dökmeden yapamaz, belki doğanın dengesini alt üst edersiniz.
Toplumsal iklime gelince, düşünce ve insan eğilimleri aracılığıyla ortama giydirilen giysi, ortamın içine sokulduğu kalıp gibidir. Ortamı suya benzetirsek, onu dondurup buz biçimine sokan, buz olarak sunan iklimdir. Barışçı iklim, rekabet iklimi, seferberlik iklimi, kayırmacılık iklimi, otoriter iklim... Trafik kuralı yapısal bir bileşendir, yani ortamda yer alır. Ama ayakta fazla sayıda yolcu almış dolmuşta, kurala aykırı yakalanmamak için şoförün komutuyla itiraz etmeden çömelme eğilimimiz iklimin işidir. Bizim buradaki iklimde olur da, Almanya’da kuşku duyarım doğrusu.
Toplumsal iklime gelince, düşünce ve insan eğilimleri aracılığıyla ortama giydirilen giysi, ortamın içine sokulduğu kalıp gibidir. Ortamı suya benzetirsek, onu dondurup buz biçimine sokan, buz olarak sunan iklimdir. Barışçı iklim, rekabet iklimi, seferberlik iklimi, kayırmacılık iklimi, otoriter iklim... Trafik kuralı yapısal bir bileşendir, yani ortamda yer alır. Ama ayakta fazla sayıda yolcu almış dolmuşta, kurala aykırı yakalanmamak için şoförün komutuyla itiraz etmeden çömelme eğilimimiz iklimin işidir. Bizim buradaki iklimde olur da, Almanya’da kuşku duyarım doğrusu.
İnsanlar, ortamın getirdiklerini ve iklimin
biçimlendirdiklerini kültür ile yaşatır,
devam ettirir. Dil, alışkanlıklar, halk sanatları, yaşam biçimleri, giyim,
yemekler, gelenekler, törenler, el aletleri gibi kökeni tarihte gömülü yaratım
ürünü sayısız araç ile içiçe yaşarız. Tümü kültürümüzün bileşenleridir. İçinde
bulundukları ortam ve iklimde insanların kendilerini rahat duyumsatan şeylerdir
kültür. Rahat ettiğimiz için
yokluklarında özlenen şeylerin çoğu kültüreldir. Kaliteli de olsalar insanların
kendi çabalarıyla bunları dönüştürmesi, değiştirmesi hiç kolay değildir. “Devrimler kendi çocuklarını
yer” dedikleri nedendir? Yakınmakla, yönetimin yazılı kurallar koymasıyla
apartmanlarda kapı önlerine yığılan ayakkabıları, balkonlarda halı silkelemeyi,
depo yapılıp her türden eşya tıkıştırılan açık balkonları birkaç yıl bekleseniz
bile tümden engelleyebilir misiniz?
Yalnızca eğitilmiş, belirli alanlarda kalitesiyle ileride
görülen insanlarla sorunların çözüleceğini düşünmek kolaycılıktır. Birbirine
destek olmayan, çözümler için ne heves ne de güven duyan topluluklar varken, yol gösteren, iyilik
için çırpınan kaliteli insanlar olmuş ne fark eder? Boşuna çaba harcanmış olur.
Bunun bizdeki örneği, eğitimi ve niteliği ile öne çıkmış yaratıcı insangücümüzün
çoğunun taze girişimciliklerini ortam ve
iklimin doğurduğu 'ölüm vadisi' diye adlandırılan çıkmazda yok edişimizdir(1). Tarih,
yapmak istediklerini gerçekleştiremeyip, anlaşılmadığını düşünmüş, toplumuna
küsmüş, hatta bu düş kırıklığıyla canına kıymış iyi yetişmiş insanların
öyküleriyle doludur.
Kaliteyi getiren, değerli olmaya duyulan hevestir. Eğitimliye değer ve güven veren bir ortam, böylesini benimseyen bir iklim ile eğitimlinin zenginleştireceği kültür var edildiğinde, eğitilme isteği güçlü olur. Arzulu insanın enerjisi ile ortam ve iklim buluştuğunda inanılmaz sonuçlar üretebilir. İşte kaliteli insan ancak birbirine destek olacak bu nüveler birleştirici bir anlayışla yaratılabilirse, işe yarar. Buna düşünebildiğim en iyi örnek, kısacık tarihinde, yüreği eğitim alma arzusu ile dolu yoksul köy çocuklarından tam donanımlı öğretmenler, evrensel sanatçı ve bilim insanları yaratan Köy Enstitülerimizdir. Acaba “Eğitileceğiz de ne olacak!” diyen çok olmuş mudur o okullarda?
Her şeyin başı, ülkenin doğru düşünülerek kurulmuş sağlıklı ortamında, öğretmen yetkinliğini de içeren uygun iklimi ve seçilmiş kültürel donanımıyla insanları eğitilmeye özendiren eğitimdir. Bu biçimdeki koşullar yaratıldığında, yaygın insan kalitesi eğitimle kazanılır ve işte “Biz bal gibi de adam oluruz.” .
(1)Müfit Akyos, ”Bilim-Teknoloji-Yenilik (B-T-Y) Sisteminin Yeniden Yapılandırılması Gereği”, Herkese Bilim Teknoloji Dergisi, Sayı 183, 27 Eylül 2019, s.9
Kaliteyi getiren, değerli olmaya duyulan hevestir. Eğitimliye değer ve güven veren bir ortam, böylesini benimseyen bir iklim ile eğitimlinin zenginleştireceği kültür var edildiğinde, eğitilme isteği güçlü olur. Arzulu insanın enerjisi ile ortam ve iklim buluştuğunda inanılmaz sonuçlar üretebilir. İşte kaliteli insan ancak birbirine destek olacak bu nüveler birleştirici bir anlayışla yaratılabilirse, işe yarar. Buna düşünebildiğim en iyi örnek, kısacık tarihinde, yüreği eğitim alma arzusu ile dolu yoksul köy çocuklarından tam donanımlı öğretmenler, evrensel sanatçı ve bilim insanları yaratan Köy Enstitülerimizdir. Acaba “Eğitileceğiz de ne olacak!” diyen çok olmuş mudur o okullarda?
Her şeyin başı, ülkenin doğru düşünülerek kurulmuş sağlıklı ortamında, öğretmen yetkinliğini de içeren uygun iklimi ve seçilmiş kültürel donanımıyla insanları eğitilmeye özendiren eğitimdir. Bu biçimdeki koşullar yaratıldığında, yaygın insan kalitesi eğitimle kazanılır ve işte “Biz bal gibi de adam oluruz.” .
(1)Müfit Akyos, ”Bilim-Teknoloji-Yenilik (B-T-Y) Sisteminin Yeniden Yapılandırılması Gereği”, Herkese Bilim Teknoloji Dergisi, Sayı 183, 27 Eylül 2019, s.9
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder