Emanete iyi bakmak için Yasemin...
İki yaşında ayrılıp otuz iki yıl hiç dönülmeyen bir memlekete şöyle bir uğramak zorunda kalmış bir kadın. Yurtdışının iyi okullarında alınmış eğitimi, Batının en büyük metropollerinden birinde başarılı kariyer yolu, hayallerin biçimlediği hırsları ve yükselmekten başka dünyalara körleşmiş gözü ile yaşadığı onca yıl boyunca geride bıraktığı ülkesi ve yanındaki annesi dışında ailesiyle hiç ilişkiye girmemiştir Yasemin. Büyük serüveni Yasemin’i işte böyle bir noktada yakalamıştır.
Miras işlerini çözmek amacıyla Türkiye’ye anlaşılan Edremit körfezinin enfes bir köşesindeki dede evine bir iki haftalığına uğradığında geçmişin bütün sırlarıyla bir emanetin onu beklediğini bilmemektedir tabii. O emanette otuz iki yıldır hiç temas etmediği dedesi ve babaannesinin 60-70 yıl önce Hasanoğlan Köy Enstitüsünde başlayan inanılmaz öyküsü ve uzaklarda kendisine sorup durduklarının yanıtları ağır ağır belirmeye başlar
Bige Güven Kızılay geçmiş
olayların ilginç örgüsüyle Yasemin’in dönüşümünün yol taşlarını döşüyor Emanet
romanında. Köy Enstitülerinin yarattığı o dev aydınlanma hareketiyle
yaşadıkları yere ve kendilerine bambaşka gözlerle bakmaya başlayan köy çocuklarının
olgunluk çağlarında edindikleri ahlak ile Yasemin’in onbinlerce kilometre ve
onyıllar ötesinden getirdikleri çatışır.
O, yaşama sıcak bakmanın sevinciyle geçmişine hayıflanmalar arasında gidip gidip gelir. Ama yazarımız iyiliğin içimizde bir yerlerde gömülü olduğunu öylesine benimsemiştir ki, Yasemin o iç dünyasını yaratanın zaten bu topraklar olduğunu ve bunu yeni anladığına şaşıp kalır. “Arkamda bu denli iyilik bıraktığıma, bunlardan bu denli habersiz olduğuma inanamıyorum.” onun Emanet romanı boyunca yaptığı naif itiraflarından biridir.
O, yaşama sıcak bakmanın sevinciyle geçmişine hayıflanmalar arasında gidip gidip gelir. Ama yazarımız iyiliğin içimizde bir yerlerde gömülü olduğunu öylesine benimsemiştir ki, Yasemin o iç dünyasını yaratanın zaten bu topraklar olduğunu ve bunu yeni anladığına şaşıp kalır. “Arkamda bu denli iyilik bıraktığıma, bunlardan bu denli habersiz olduğuma inanamıyorum.” onun Emanet romanı boyunca yaptığı naif itiraflarından biridir.
Emanet romanının bir özelliği
de, toplamdaki her birinin payını bilemesem de, kısmen belgesel, kısmen
yaşanmış gerçeklik, kısmen de kurmaca katıştırılarak ortaya çıkmış olması.
Yazar sondaki teşekkür metninde değerli araştırmacı-yazar adlarıyla yararlandığı
belgeleri sayıyor. Bir şey daha yapıyor. Romanda kendi gerçek adlarıyla ya da
farklı adlandırmalarla geçen kahramanların bazılarının yakınlarıyla kurduğu
bağlantılardan söz ediyor. Bunlar Emanet’i özgün ve değerli kılan yanı olarak
not edilmeli.
Roman dar bir mekanın dünyasında düz bir zaman çizgisini takip ediyor. Arada bir geriye dönük anlatımları hep şimdiki zamanın çerçevesinin içine sıkı sıkıya sığdırılıyor. Onyıllar öncesi anlatıldıktan hemen sonra o olaylara romanın şimdisinde yapılan müdahaleler geliyor. Tüm müdahaleler de anında geçerli oluveriyor. Bu, ister istemez olay zincirlerini tekdüze bir mekanikliğe indiriyor doğrusu.
Roman dar bir mekanın dünyasında düz bir zaman çizgisini takip ediyor. Arada bir geriye dönük anlatımları hep şimdiki zamanın çerçevesinin içine sıkı sıkıya sığdırılıyor. Onyıllar öncesi anlatıldıktan hemen sonra o olaylara romanın şimdisinde yapılan müdahaleler geliyor. Tüm müdahaleler de anında geçerli oluveriyor. Bu, ister istemez olay zincirlerini tekdüze bir mekanikliğe indiriyor doğrusu.
Romanın sizi alıp götürdüğü yerler az değil: sahiller,
günbatımları, serin ağaç altları, düşkün semtler, sahil lokantaları, İstanbul
Boğazı, okyanus ötesi metropolün gökdelenli işlek caddeleri, muazzam iş
merkezleri. Ama buralar daha ziyade işlevsel. Öyküde bir gelişmeye ait özgün yerleri
var ve o şemadaki görevi yerine getirip sahneden derhal ayrılıyorlar. Yalın
anlatım, romanın idealize edilmiş (yani iyiler birer melek, kötüler birer ….)
tiplemeleri ile de uyum içinde rahat bir okunurluk sağlıyor gerçekten.
Yormuyor, merakla sarmalıyor. Beklenen sona doğru bir akışı ortalarından
itibaren seziyorsunuz. Bütün iş, o akışın nerelerde kıvrımlar yapacağı,
nerelerde dar dehlizlerde hızlanacağını bilmemek oluyor.
Nasıl olacak bu Yasemin? Senin gibi, Bora gibi yiğit insanları bulup çıkarmakla mı? Yetmiyor ki. Engel olacak insanlara tek tek odaklanmaktan öte, engel olacak sağlam yollar, şaşmaz işlerlikte düzeni bulmak lazım. Bulmak da yetmiyor. Yerleştirmek, benimsetmek. Çünkü engel olmak için yola çıkacak yiğitler de sonuçta kendileri toplumun ürünleri ve diğer toplum ürünleriyle iş yapacak.
Emanet’te, bu memleketi kusurlarına rağmen, kötü insanlarına rağmen sevmek,
güzel komşuluk, anılara, alışıldık tatlara yüzde yüz bağlılık gibi bugün ben
gibilerin özlemle andığı içtenlik pınarlarından kana kana içmek var. Doyuruyor mu? Hem de nasıl. “İmkansız sadece
senin rızandır” özdeyişi ile “Kimse bakmazken sen kimsin?” sorusunun asıl
ahlaki test olduğunu anımsatan net, adeta “kemiksiz” örnekler de çok hoşa
gidiyor.
Nasıl olacak bu Yasemin? Senin gibi, Bora gibi yiğit insanları bulup çıkarmakla mı? Yetmiyor ki. Engel olacak insanlara tek tek odaklanmaktan öte, engel olacak sağlam yollar, şaşmaz işlerlikte düzeni bulmak lazım. Bulmak da yetmiyor. Yerleştirmek, benimsetmek. Çünkü engel olmak için yola çıkacak yiğitler de sonuçta kendileri toplumun ürünleri ve diğer toplum ürünleriyle iş yapacak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder